⠀
Cieľom reformy súdnej mapy je vytvoriť vhodnejšie podmienky pre špecializáciu sudkýň a sudcov so zámerom zvýšiť kvalitu a efektívnosť súdneho rozhodovania, a tým aj dôveryhodnosť súdnictva. Zavedenie novej súdnej mapy vyplýva z odporúčaní Komisie pre efektívnu justíciu (CEPEJ) pri Rade Európy. Odporúčanie sa uvádza v správe k stavu súdnictva na Slovensku z roku 2018. Vďaka novej súdnej mape zabezpečíme, že sudcovia sa budú môcť špecializovať na vybranú súdnu agendu, čo predpokladá zvýšenie kvality a predvídateľnosti súdnych rozhodnutí. Zväčšené prvostupňové obvody v navrhovanej súdnej mape prinesú možnosť náhodného výberu z väčšieho počtu špecializovaných sudcov, čo zabezpečí väčšiu stabilitu systému a predpokladá rýchlejšiu dostupnosť rozhodnutia pre občana. Z dlhodobého hľadiska je hlavným efektom pre občana, že sa k rozhodnutiu dostane v primeranom čase.
Pri tvorbe sme brali do úvahy viacero kritérií. Nápad vecí na súdy v dlhšom časovom slede a jeho štruktúru. To znamená, že sme brali do úvahy reálnu zaťaženosť súdov podľa nápadu vo vybraných agendách. Vychádzali sme z podmienky veľkosti obvodu tak, aby v každom obvode boli k dispozícii pre každú špecializáciu aspoň traja sudcovia a sudkyne, aby mohol fungovať mechanizmus náhodného výberu z väčšieho množstva sudcov a sudkýň. Dbali sme na to, aby súdna mapa spĺňala aj kritérium jednoduchosti. To sa prejaví tak, že pre civilnú, rodinnú a trestnú agendu bude rovnaký obvod. Nezabudli sme ani na kritérium spoločných kultúrnych a regionálnych identít. Vychádzali sme z máp nárečových makroregiónov, regiónov a nárečí z výsledkov regionalizácie cestovného ruchu, z analýz historického kontextu (napr. hraníc historických žúp). Ďalším kritériom bola aj dochádzka obyvateľov za prácou, cestná a dopravná infraštruktúra a dostupnosť hromadnej dopravy. Kritériom bola aj blízkosť iných orgánov štátnej správy, najmä ústavov na výkon trestu odňatia slobody.
Kvalitu zabezpečí cievar, srdciar, traumatológ, urológ…, teda špecialista, nie všeobecný chirurg. Zmena privodí, že v SR budeme mať 5 špecializovaných skupín sudcov – civilných, obchodných, trestných, správnych a sudcov pre rodinnú agendu. Každá agenda má svoj charakteristický postup (procesné a hmotnoprávne predpisy) a každá vyžaduje rôzne lehoty vybavenia. Práca vo viacerých agendách oslabuje koncentrovanosť a rutinu (v dobrom slova zmysle). Vybavovanie agendy na veľkom počte okresných súdov s nešpecializovanými sudcami prináša obrovskú rôznorodosť rozhodovania v rámci SR a regiónov. Malá krajina nemá dostatok kapacít na 8 kvalitných odvolacích súdov, ktoré v drvivej väčšine vecí sú poslednou inštanciou v konaní.
Špecializácia sudkýň a sudcov na agendu vo väčších súdnych obvodoch predpokladá rýchlejšie rozhodnutia najmä zložitejších vecí. Skladba vecí v každej agende je podobná – väčšina vecí je jednoduchých a rutinných, ktoré je potrebné efektívne spracovať a vybaviť. Navyše IT technológie, ktoré sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou súdneho procesu, môžu práve v takýchto typoch vecí odbremeniť súdny systém.
Špecializácia predpokladá sprehľadnenie zaťaženosti a výkonnosti sudcu/sudkyne v agende. So súbežne prebiehajúcou elektronizáciou súdneho konania bude veľmi jednoduché zistiť pre občana (vzdialeným prístupom do spisu) aktuálny stav konania a pre verejnosť porovnanie sudcov a sudkýň rovnomerne zaťažených v jednej agende v ich výkonnosti (verejne dostupné štatistiky).
Sudca a sudkyňa (ako každý človek), ktorý vie, že jeho práca je sledovateľná a porovnateľná s väčším množstvom kolegov v rovnakej situácii, sa správa zodpovednejšie bez nutnosti hneď hľadať kontrolné a disciplinárne mechanizmy. V súčasnosti každý sudca/sudkyňa poukazuje na špecifiká svojej práce. Najmä na malých súdoch má každý inú skladbu vecí z rôznych agend, čo robí objektívne zistenie výkonnosti obtiažnym a neprehľadným.
Špecializácia predpokladá minimálne 3 špecializovaných sudcov/sudkýň v agende. Zabezpečí sa tak transparentnosť náhodného výberu, skutočný náhodný výber z väčšieho množstva sudcov a sudkýň, ktorý je dnes často iluzórny (agenda pre menej ako 1-2 sudcov alebo 1-2 senáty).
Reforma súdnej mapy zväčší súdne obvody a počíta aj s detašovanými pracoviskami tam, kde je to nutné a prospešné. O vnútornom usporiadaní nových súdnych obvodov, vrátane prípadného zachovania súčasných súdnych budov ako detašovaných pracovísk, rozhodnú noví predsedovia súdov. V procese rozhodovania o vnútornom usporiadaní obvodov budú mať priestor sa vyjadriť aj samotní sudcovia a sudkyne a pracovníci a pracovníčky na súdoch.
Celá súdna mapa vychádza z ukazovateľov, ktoré vyšli z veľkej diskusie so sudcami. Tá sa diala v rokoch 2017 až 2019. Odporúčanie zmeniť súdnu mapu vyplýva aj z auditu slovenského súdnictva od Európskej komisie pre efektívnu justíciu (CEPEJ).
V roku 1996 bolo vytvorených 79 administratívnych okresov. Z praktických dôvodov nebolo vtedy možné zriadiť aj 79 okresných súdov, pretože 24 z nich by vo svojom obvode nemalo dosť prípadov na to, aby vôbec mohli existovať. S účinnosťou od roku 2005 počet okresných súdov klesol z 55 na 45 a z ôsmich okresných súdov v sídle kraja sa stali kauzálne príslušné na veci obchodného registra, konkurzu a reštrukturalizácie. Zrušili sa okresné súdy v Malackách, v Pezinku, v Piešťanoch, v Skalici, v Bánovciach nad Bebravou, v Novom Meste nad Váhom, v Partizánskom, v Šali, v Revúcej a v Námestove. V roku 2003 bol zriadený spolu s Úradom špeciálnej prokuratúry v Pezinku Špeciálny súd na odhaľovanie, vyšetrovanie a trestné stíhanie korupcie, organizovaného zločinu a trestných činov ústavných činiteľov. Za prvej vlády R. Fica a pôsobenia Š. Harabina ako ministra spravodlivosti opätovne zriadili 9 z 10 zrušených súdov (okrem súdu v Šali). Na základe nálezu Ústavného súdu SR bol Špeciálny súd v roku 2009 zrušený a vzápätí nahradený Špecializovaným trestným súdom so sídlom v Pezinku.
Na projekte pracovali experti MS SR a sudcovia.
Táto agenda je osobitá a do roku 1989 sa veľmi zanedbávala, pretože v nej ide o spory so štátom. Je dôležité, aby bolo správne súdnictvo efektívne. Tri správne súdy vznikajú ako prvostupňové súdy pre Najvyšší správny súd. Veci sú komplexnejšie a zložitejšie. Myslíme si, že má zmysel mať správne súdnictvo samostatne a odľahčiť tak všeobecné súdnictvo.
Predpoklad je v priebehu 2021 vytvoriť potrebný legislatívny rámec pre realizáciu novej súdnej mapy s tým, aby od 1. augusta 2021 bola účinná zákonná úprava a aby od 1. júla 2022 prešiel výkon súdnictva zo všeobecných súdov na nástupnícke súdy.